Activitats

Activitat 1: "Figueres i el seu entorn”
1.       Introducció
1.1    Què aprendran els alumnes?
      Amb aquesta activitat, i tot partint de la ciutat de Figueres, els alumnes aprendran diferents continguts relacionats amb la geografia tals com:
·      Unitats de relleu
·      Muntanyes (parts, característiques més destacades, funció, localització de les més importants de la nostra zona, etc.)
·      Plana (de què està composta, procés de formació, localització, usos agrícoles i urbanístics, etc.)
·      Rius (paper que tenen aquests en la formació de la plana, parts, identificació dels rius més pròxims a la localitat, característiques, etc.)
·      Climes (tipus, localització, característiques rellevants, estudi més extens del clima mediterrani incloent els règims de pluges i de temperatures, etc.)



     Aquests temes seran treballats a escala mundial tot i que el seu estudi serà més ampli, concret i relacionat amb la nostra zona.
     Per altra banda, a partir d’aquesta tasca els alumnes aprendran a elaborar croquis senzills com a suport de treball, a desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants i solidàries, a organitzar-se per aconseguir arribar a un objectiu comú, a buscar, seleccionar i resumir les informacions de manera crítica i responsable i a utilitzar les TIC com a mitjà per construir coneixement.



1.2    A qui va dirigida?

     “Figueres i el seu entorn” és una activitat centrada pels alumnes de cicle superior més concretament als de sisè de primària ja que el grau de dificultat és elevat i implica la coordinació, la cerca i la organització de diferents aspectes.


2.       Desenvolupament

      Els alumnes disposaran de dues hores (amb trajecte inclòs) per realitzar un croquis del
paisatge que observin des del castell de Sant Ferran de Figueres.  A partir d’aquest croquis podrem treballar les unitats de relleu tals com la muntanya, la plana i d’altres aspectes com els rius i els climes.
Més tard, i un cop estiguin a l’aula, dividirem la classe en quatre grups i els assignarem a cadascun d’ells un dels temes citats anteriorment per tal que en realitzin un estudi profunditzat. Conseqüentment els alumnes s’hauran d’organitzar per recercar, seleccionar i resumir la informació a partir de diferents eines i fonts (llibres de text, Internet, notícies, enciclopèdies, vídeos, ptt, etc.) per la posterior exposició a la resta de la classe mitjançant una presentació power point.
Un cop assolit aquest pas i partint de que tots els alumnes ja són coneixedors de tots els temes; es realitzarà el croquis inicial en un mural i s’hi afegirà aquella informació que s’hagi trobat i que es pugui relacionar amb el paisatge que es plasmarà. Aquesta última activitat la portaran a terme tota la classe.



2.1 Objectius
- Elaborar croquis senzills com a mitjà per analitzar elements del territori i comunicar els resultats de les observacions i interpretacions.
- Reconèixer  les diferents unitats de relleu i identificar-les amb la localitat i la zona treballada.
- Valorar i conèixer la diversitat de paisatges i climes del món i la necessitat de preservar aquesta riquesa.
- Ser capaços d’identificar els processos evolutius del paisatge.
- Estudiar les característiques dels rius, la seva funció i la repercussió que aquests acaben tenint sobre les societats al llarg dels anys.
- Plantejar-se i resoldre qüestions relacionades amb elements significatius de l’entorn natural tot utilitzant estratègies de cerca, tractament i processament de la informació.
- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts apresos de manera creativa.
- Desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants, solidàries per tal d’aconseguir un objectiu comú.
- Utilitzar de manera responsable i crítica les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp.



3. Avaluació

      Per a avaluar aquesta activitat, pensem que el mestre ha de fer un seguiment de totes les tasques proposades, com bé a ser el disseny del croquis, la cerca i anàlisi de la informació sobre les diferents unitats de relleu, rius i clima, l’elaboració del ptt com a suport per a fer l’exposició oral, i el mural final on es veurà reflectida tota la feina conjunta.
Per tant és necessari que el docent fent aquest seguiment pugui avaluar el treball individual però també el grupal o cooperatiu.
Pensem que per avaluar el croquis ens hauríem de fixar si l’alumne és capaç de:
- Representar l’espai determinat gràficament, i per tant fer un bon ús d’aquesta tècnica.
- Fer una elecció dels elements principals (muntanyes, rius, zona urbanística, etc)
- Delimitar els plans del paisatge.
- Crear una llegenda per a acompanyar el croquis per tal d’identificar diferents informacions cartogràfiques.
Per a avaluar el ptt i la exposició oral sobre els diferents aspectes d’unitats de relleu, rius, clima, etc, ens fixaríem si els infants serien capaços de:
- Cercar, analitzar, comprendre, integrar i sintetitzar la informació utilitzant diferents fonts, suports i tecnologies.
- Emprar les TIC correctament per elaborar el ptt.
- Saber comunicar-se oralment per a poder interactuar amb els altres.
Per últim, per avaluar el mural del grup-classe, observaríem si els alumnes són capaços de:
- Treballar cooperativament consensuant idees i per tant transportar les aquestes en accions.
- Planificar i participar en la tasca adequadament.
- Fer una síntesi de tots la informació cercada anteriorment com a font d’estructuració.
- Finalment, després que el docent hagi avaluat el seguiment de les tasques, creiem que seria necessari fer una petita prova per comprovar que els alumnes tinguin assolits els continguts més importants.

Un possible qüestionari per avaluar podria ser:
1. Defineix muntanya amb les teves pròpies paraules i digues quines són les que es poden observar des de el Castell de Sant Ferran.
2. Comenta el procés de formació de la plana de l’Empordà.
3. Explica les tres parts que té un riu.
4. Quin clima creus que té la ciutat de Figueres? Cita’l i digues tres característiques sobre aquest.
5. Explica dos tipus de clima diferents a l’anterior.



Activitat 2: "Els comerços de Figueres"
1.   Introducció
           1.1    Què aprendran els alumnes?
      Amb aquesta activitat, els alumnes aprendran continguts relacionats directament amb la ciutat de Figueres i el seu comerç tals com:
- Les diferents zones comercials que hi ha actualment a la ciutat i les que hi havia abans
- Els tipus de botigues que hi ha ara (productes que venen, especialitats) i quines  hi havia abans.
- La història de cada una de les botigues i del comerç figuerenc en general.
També, a partir d’aquesta tasca els alumnes aprendran a cercar, seleccionar i sintetitzar la informació provinent de diferents fonts, ja siguin entrevistes pensades per ells, llibres o bé utilitzant les TIC; elaborar mapes conceptuals per tal d’organitzar els continguts apresos i així poder-los assimilar millor; treballar en grup i desenvolupar actituds cooperatives i respectuoses, etc.

        1.2    A qui va dirigida?
“Els comerços Figueres” és una activitat centrada pels alumnes de cicle superior, més
concretament pels de cinquè de primària, ja que el nivell de l'activitat no és suficientment alt com per fer-la a sisè i tampoc és adequada per a infants més petits perquè creiem que encara no tenen la capacitat de realitzar mapes conceptuals.


2.     Desenvolupament
      Per a realitzar aquesta activitat, partim de què l’Ajuntament ha organitzat un concurs en el qual les escoles poden presentar cartells propagandístics. El cartell guanyador serà el que patrocinarà el comerç de Figueres.
Per a poder realitzar-lo, els alumnes hauran de fer un treball previ tot cercant la informació que necessitin per plasmar en el cartell i, d’aquesta manera, també assoliran continguts inclosos en el currículum.
El primer que es farà és dividir la classe en 4 grups, per així poder posar en pràctica el
treball cooperatiu. Un cop fets els grups, aquests es desplaçaran al centre de Figueres per tal de conèixer amb més proximitat el comerç d’aquesta ciutat. Els diferents grups hauran d’entrar a les botigues que els sembli a preguntar als botiguers per a extreure informació.
També podran consultar una sèrie de llibres relacionats amb el tema que el/la mestre/a proporcionarà i marcar les pàgines d’interès per a fer-ne fotocòpies. De la mateixa manera, també podran extreure informació d’internet, sempre i quan es faci un recull de les pàgines web consultades en una bibliografia.
Quan els alumnes ja tinguin recollida la informació necessària hauran de passar a fer un mapa conceptual de forma individual, perquè cadascú pugui estructurar els coneixements que ha assolit.



        2.1 Objectius
-  Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi.
-  Conèixer i comprendre el context social d'un lloc determinat.
-  Utilitzar criticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per poder observar i analitzar l'entorn.
-  Situar etapes i fets rellevants de la història comercial de la localitat de Figueres valorant els canvis que hi han hagut.
-  Saber relacionar els fets de la història del comerç figuerenc amb aspectes claus de la història contemporània.
- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts apresos de manera creativa.
- Desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants, solidàries per tal d’aconseguir un objectiu comú.
- Utilitzar de manera responsable i crítica les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp.
- Cercar, analitzar, comprendre, integrar i sintetitzar la informació utilitzant diferents fonts, suports i tecnologies per a elaborar un mapa conceptual.



3.  Avaluació
      Per avaluar aquesta activitat, començarem per observar la capacitat de comprensió de  la realitat social en la que viu l’infant a través de la sortida per conèixer els comerços de la ciutat.
També avaluarem la capacitat de cercar, analitzar, i sintetitzar la informació utilitzant
diferents fonts i  suports quan els alumnes hagin de buscar informació relacionada amb els antics comerços.
Tot seguit, avaluarem el mapa conceptual realitzat individualment, en el qual els alumnes han de ser capaços d’organitzar els continguts apresos com l’evolució del comerç a la localitat figuerenca, és a dir, quins tipus de comerços predominaven temps enrere i quins ho fan en l’actualitat, la situació dels comerços abans i ara, etc. Han de poder, doncs, organitzar, relacionar i associar totes aquestes idees d’una forma lògica i coherent.
Per acabar, el docent ha d’avaluar el cartell propagandístic que farà l’alumne sobre el comerç a Figueres per a presentar-lo al concurs organitzat per l'Ajuntament. S’avaluarà la creativitat, la imaginació plasmada en el cartell realitzat, la presentació d’aquest, si l’infant inclou correctament el significat del que proposem a al cartell, etc.



Activitat 3: “Figueres i els seus habitants”
1. Introducció
1.1. Què aprendran els alumnes?
Aquesta activitat està pensada perquè els alumnes treballin una mica de geografia humana, aprendran sobre els termes relacionats amb el recompte de la població i la seva dinàmica. També hauran de fer gràfics -piràmides demogràfiques- i calcular alguns conceptes tals com la taxa de natalitat i la de mortalitat. A partir de tots aquests recursos podran observar com evoluciona demogràficament Figueres i quines són les seves tendències pel que fa a la densitat de població.
Per altra banda, també aprendran a utilitzar de manera responsable i valuosa les TIC per tal d’ampliar els coneixements prèvis i a reafirmar els ja existents i a seleccionar de
manera crítica les dades i la informació que aquesta els hi brinda. Finalment, experimentaran les conseqüències del treball en grup i així aprendran a cooperar tot organitzant-se el temps i els recursos disponibles.
1.2. A qui va dirigida?
Seria encertat treballar aquesta activitat amb alumnes de cicle superior, concretament
amb estudiants de 6è curs de primària ja que aquesta comportarà una recerca i una interpretació de dades i conceptes de dificultat elevada o moderada.
2. Desenvolupament
Aquesta activitat està pensada per ser desenvolupada durant una hora de classe i amb la supervisió d’un docent per tal de regular les pàgines webs que consulten els alumnes i guiar-los en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Primerament, tot consultant la pàgina web de l’idescat l’alumnat haurà de trobar la informació necessària per dur a terme una petita piràmide demogràfica on quedi   reflectida la població separada per sexes i edats. A continuació n’hauràn de fer un comentari i buscar informació sobre els quatre tipus principals de piràmides  demogràfiques que existeixen –progressiva, regressiva, estacionària i intermèdia- per intentar esbrinar quin d’aquests models segueix la piràmide demogràfica de la seva ciutat.
Posteriorment, s’haurà de cercar informació per fer una definició clara i concisa –que contingui formules de càlcul si és necessari- dels següents conceptes:
RECOMPTE DE LA POBLACIÓ:
o   Cens
o   Població de dret
o   Població de fet
o   Padró municipal
o   Densitat de població
DINÀMICA DE LA POBLACIÓ:
o   Natalitat i taxa de natalitat
o   Mortalitat i taxa de mortalitat
o   Creixement vegetatiu i taxa de creixement vegetatiu
o   Creixement migratori
o   Creixement total
Encara que el resultat de l’activitat es planteja de forma personal -cada alumne haurà de presentar la seva activitat individualment- per fer la cerca es poden agrupar i així treballar els valors cooperatius i de treball grupal.
Si decidim ampliar l’activitat podem fer que els alumnes realitzin una piràmide demogràfica sobre Catalunya –trobaran les dades en la mateixa pàgina web- i que després la comparin amb la de la ciutat de Figueres.
2.1. Objectius
- Aprendre a consultar pàgines web i a utilitzar les TIC com a eines per ampliar conceptes. Saber identificar quines fonts són oficials i, per tant, fiables i quines no.
- Extreure i seleccionar dades i continguts de forma crítica per després representar-les de forma gràfica, fer-ne una interpretació i treure’n conclusions.
- Conèixer diferents conceptes bàsics relacionats amb la geografia humana.
- Saber analitzar i comparar diferents gràfiques.
- Saber dialogar i contrarestar opinions amb la resta dels companys tot desenvolupant una actitud de respecte vers els altres.
- Organitzar-se per no barrejar ni perdre dades o informacions útils. A més de fer les coses pautadament per no deixar-se cap apartat de l’activitat.
- Aprendre que la geografia no només són mapes sinó que també té a veure amb els habitants d’una zona.
- Relacionar les dinàmiques de poblacions amb fets puntuals –per exemple: “baby-boom”- que poden haver causat un visible creixement de la població.
3. Avaluació
L’avaluació d’aquesta activitat és relativament fàcil, haurem de comprovar que les definicions siguin encertades i que els gràfics s’hagin fet correctament amb uns comentaris adequats que reflecteixin la dinàmica de la població i les seves possibles causes, per exemple un descens o un augment de la natalitat com a conseqüència de l’actual crisi. Cerciorar-nos de que tots els alumnes saben consultar la informació i que
ningú copia de ningú ja que aquesta tipologia d’exercici facilita que això succeeixi.



Activitat 4: “Figueres, destí turístic”

1. Introducció
1.1.Què aprendran els alumnes?
Els alumnes aprendran a conèixer la ciutat en profunditat és a dir a saber quins són els
punts turístics més rellevants i a plasmar-los tots en una guia pràctica. A més hauran de fer un mapa a nivell de classe que ens serveixi per situar-nos i que s’inclourà dins de la guia.
Hauran de saber seleccionar i contrastar tota la informació útil que obtindran a partir de la consulta de diferents fonts com, per exemple, la pàgina web de l’Ajuntament de Figueres, la biblioteca municipal, els tríptics dels museus, etc. Per últim, hauran d’aprendre a comunicar allò que han treballat i après a través d’una exposició oral a la resta dels companys. Cal dir que els alumnes també valoraran el fet de treballar en grup i com a tal, si volen gaudir del resultat hauran de compartir la guia.



1.2. A qui va dirigida?
Aquesta tasca va dirigia als alumnes de cicle superior de primària encara que es pot adaptar bastant bé a 4t curs si es desitja. D’altra banda considerem que no seria adequat realitzar-la amb alumnes de cursos inferiors ja que encara són massa petits i hi haurien formes més adequades i significatives de treballar-ho.



2. Desenvolupament
L’activitat consisteix en fer una guia pràctica de Figueres on hi hauran d’aparèixer els principals punts d’interès de la ciutat. A classe es farà una llista dels llocs més importants de la ciutat i es dividirà la classe en grups. Cada grup desenvoluparà un d’aquests punts d’interès; el situarà en un mapa que serà elaborat conjuntament per tota la classe. A més, el docent els proporcionarà uns criteris o pautes a seguir que seran comunes per tots els equips i que, d’aquesta manera, la presentació quedarà més unificada i homogènia, per exemple, el tipus i la mida de la lletra que s’utilitzarà. Tots els grups entregaran la seva part que serà ajuntada amb la resta i exposada a classe perquè tothom la pugui consultar quan vulgui.


      Per finalitzar amb el treball cada grup haurà de preparar-se una presentació oral amb o
sense suport (power point, maquetes, ...) per exposar el seu punt turístic i respondre les preguntes dels seus companys. Tots els components hauran de participar i demostrar que tenen coneixement dels continguts, per tant, tots els alumnes de la classe tindran nota tant en grup com individualment.



2.1. Objectius
- Saber desenvolupar un tema correctament seguint un guió establert prèviament pels components del grup.
- Treballar de manera cooperativa i respectuosa, tot dialogant i intercanviant punts de vista.
- Exposar adequadament i comunicar-se d’una manera entenedora.
- Saber buscar correctament la informació, seleccionar-la i sintetitzar-la.
- Saber compartir el material, en aquest cas, el mapa i la guia en si.
- Demostrar creativitat i domini de programes de presentacions, com per exemple power point o prezi.
- Saber defensar o demostrar que es té coneixement del tema que s’ha treballat.



3. Avaluació
A classe el docent haurà de comprovar que surten a la llum tots els punts turístics que ell consideri que s’han de treballar. A més es valorarà el grau de profunditat amb què cada grup ha treballat la seva part, si hi ha inclòs imatges i la informació que presenta és realment la que ha de destacar. Per últim, cada alumne podrà augmentar la nota que ha tret amb el grup si s’esforça i fa una bona exposició oral que demostri que domina el que ha treballat.

Activitats

Activitat 1: "Figueres i el seu entorn”
1.       Introducció
1.1    Què aprendran els alumnes?
      Amb aquesta activitat, i tot partint de la ciutat de Figueres, els alumnes aprendran diferents continguts relacionats amb la geografia tals com:
·      Unitats de relleu
·      Muntanyes (parts, característiques més destacades, funció, localització de les més importants de la nostra zona, etc.)
·      Plana (de què està composta, procés de formació, localització, usos agrícoles i urbanístics, etc.)
·      Rius (paper que tenen aquests en la formació de la plana, parts, identificació dels rius més pròxims a la localitat, característiques, etc.)
·      Climes (tipus, localització, característiques rellevants, estudi més extens del clima mediterrani incloent els règims de pluges i de temperatures, etc.)



     Aquests temes seran treballats a escala mundial tot i que el seu estudi serà més ampli, concret i relacionat amb la nostra zona.
     Per altra banda, a partir d’aquesta tasca els alumnes aprendran a elaborar croquis senzills com a suport de treball, a desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants i solidàries, a organitzar-se per aconseguir arribar a un objectiu comú, a buscar, seleccionar i resumir les informacions de manera crítica i responsable i a utilitzar les TIC com a mitjà per construir coneixement.



1.2    A qui va dirigida?

     “Figueres i el seu entorn” és una activitat centrada pels alumnes de cicle superior més concretament als de sisè de primària ja que el grau de dificultat és elevat i implica la coordinació, la cerca i la organització de diferents aspectes.


2.       Desenvolupament

      Els alumnes disposaran de dues hores (amb trajecte inclòs) per realitzar un croquis del
paisatge que observin des del castell de Sant Ferran de Figueres.  A partir d’aquest croquis podrem treballar les unitats de relleu tals com la muntanya, la plana i d’altres aspectes com els rius i els climes.
Més tard, i un cop estiguin a l’aula, dividirem la classe en quatre grups i els assignarem a cadascun d’ells un dels temes citats anteriorment per tal que en realitzin un estudi profunditzat. Conseqüentment els alumnes s’hauran d’organitzar per recercar, seleccionar i resumir la informació a partir de diferents eines i fonts (llibres de text, Internet, notícies, enciclopèdies, vídeos, ptt, etc.) per la posterior exposició a la resta de la classe mitjançant una presentació power point.
Un cop assolit aquest pas i partint de que tots els alumnes ja són coneixedors de tots els temes; es realitzarà el croquis inicial en un mural i s’hi afegirà aquella informació que s’hagi trobat i que es pugui relacionar amb el paisatge que es plasmarà. Aquesta última activitat la portaran a terme tota la classe.



2.1 Objectius
- Elaborar croquis senzills com a mitjà per analitzar elements del territori i comunicar els resultats de les observacions i interpretacions.
- Reconèixer  les diferents unitats de relleu i identificar-les amb la localitat i la zona treballada.
- Valorar i conèixer la diversitat de paisatges i climes del món i la necessitat de preservar aquesta riquesa.
- Ser capaços d’identificar els processos evolutius del paisatge.
- Estudiar les característiques dels rius, la seva funció i la repercussió que aquests acaben tenint sobre les societats al llarg dels anys.
- Plantejar-se i resoldre qüestions relacionades amb elements significatius de l’entorn natural tot utilitzant estratègies de cerca, tractament i processament de la informació.
- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts apresos de manera creativa.
- Desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants, solidàries per tal d’aconseguir un objectiu comú.
- Utilitzar de manera responsable i crítica les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp.



3. Avaluació

      Per a avaluar aquesta activitat, pensem que el mestre ha de fer un seguiment de totes les tasques proposades, com bé a ser el disseny del croquis, la cerca i anàlisi de la informació sobre les diferents unitats de relleu, rius i clima, l’elaboració del ptt com a suport per a fer l’exposició oral, i el mural final on es veurà reflectida tota la feina conjunta.
Per tant és necessari que el docent fent aquest seguiment pugui avaluar el treball individual però també el grupal o cooperatiu.
Pensem que per avaluar el croquis ens hauríem de fixar si l’alumne és capaç de:
- Representar l’espai determinat gràficament, i per tant fer un bon ús d’aquesta tècnica.
- Fer una elecció dels elements principals (muntanyes, rius, zona urbanística, etc)
- Delimitar els plans del paisatge.
- Crear una llegenda per a acompanyar el croquis per tal d’identificar diferents informacions cartogràfiques.
Per a avaluar el ptt i la exposició oral sobre els diferents aspectes d’unitats de relleu, rius, clima, etc, ens fixaríem si els infants serien capaços de:
- Cercar, analitzar, comprendre, integrar i sintetitzar la informació utilitzant diferents fonts, suports i tecnologies.
- Emprar les TIC correctament per elaborar el ptt.
- Saber comunicar-se oralment per a poder interactuar amb els altres.
Per últim, per avaluar el mural del grup-classe, observaríem si els alumnes són capaços de:
- Treballar cooperativament consensuant idees i per tant transportar les aquestes en accions.
- Planificar i participar en la tasca adequadament.
- Fer una síntesi de tots la informació cercada anteriorment com a font d’estructuració.
- Finalment, després que el docent hagi avaluat el seguiment de les tasques, creiem que seria necessari fer una petita prova per comprovar que els alumnes tinguin assolits els continguts més importants.

Un possible qüestionari per avaluar podria ser:
1. Defineix muntanya amb les teves pròpies paraules i digues quines són les que es poden observar des de el Castell de Sant Ferran.
2. Comenta el procés de formació de la plana de l’Empordà.
3. Explica les tres parts que té un riu.
4. Quin clima creus que té la ciutat de Figueres? Cita’l i digues tres característiques sobre aquest.
5. Explica dos tipus de clima diferents a l’anterior.



Activitat 2: "Els comerços de Figueres"
1.   Introducció
           1.1    Què aprendran els alumnes?
      Amb aquesta activitat, els alumnes aprendran continguts relacionats directament amb la ciutat de Figueres i el seu comerç tals com:
- Les diferents zones comercials que hi ha actualment a la ciutat i les que hi havia abans
- Els tipus de botigues que hi ha ara (productes que venen, especialitats) i quines  hi havia abans.
- La història de cada una de les botigues i del comerç figuerenc en general.
També, a partir d’aquesta tasca els alumnes aprendran a cercar, seleccionar i sintetitzar la informació provinent de diferents fonts, ja siguin entrevistes pensades per ells, llibres o bé utilitzant les TIC; elaborar mapes conceptuals per tal d’organitzar els continguts apresos i així poder-los assimilar millor; treballar en grup i desenvolupar actituds cooperatives i respectuoses, etc.

        1.2    A qui va dirigida?
“Els comerços Figueres” és una activitat centrada pels alumnes de cicle superior, més
concretament pels de cinquè de primària, ja que el nivell de l'activitat no és suficientment alt com per fer-la a sisè i tampoc és adequada per a infants més petits perquè creiem que encara no tenen la capacitat de realitzar mapes conceptuals.


2.     Desenvolupament
      Per a realitzar aquesta activitat, partim de què l’Ajuntament ha organitzat un concurs en el qual les escoles poden presentar cartells propagandístics. El cartell guanyador serà el que patrocinarà el comerç de Figueres.
Per a poder realitzar-lo, els alumnes hauran de fer un treball previ tot cercant la informació que necessitin per plasmar en el cartell i, d’aquesta manera, també assoliran continguts inclosos en el currículum.
El primer que es farà és dividir la classe en 4 grups, per així poder posar en pràctica el
treball cooperatiu. Un cop fets els grups, aquests es desplaçaran al centre de Figueres per tal de conèixer amb més proximitat el comerç d’aquesta ciutat. Els diferents grups hauran d’entrar a les botigues que els sembli a preguntar als botiguers per a extreure informació.
També podran consultar una sèrie de llibres relacionats amb el tema que el/la mestre/a proporcionarà i marcar les pàgines d’interès per a fer-ne fotocòpies. De la mateixa manera, també podran extreure informació d’internet, sempre i quan es faci un recull de les pàgines web consultades en una bibliografia.
Quan els alumnes ja tinguin recollida la informació necessària hauran de passar a fer un mapa conceptual de forma individual, perquè cadascú pugui estructurar els coneixements que ha assolit.



        2.1 Objectius
-  Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi.
-  Conèixer i comprendre el context social d'un lloc determinat.
-  Utilitzar criticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per poder observar i analitzar l'entorn.
-  Situar etapes i fets rellevants de la història comercial de la localitat de Figueres valorant els canvis que hi han hagut.
-  Saber relacionar els fets de la història del comerç figuerenc amb aspectes claus de la història contemporània.
- Utilitzar diversos llenguatges per expressar i comunicar els continguts apresos de manera creativa.
- Desenvolupar actituds cooperatives, respectuoses, dialogants, solidàries per tal d’aconseguir un objectiu comú.
- Utilitzar de manera responsable i crítica les TIC i el material relacionat amb l’experimentació i el treball de camp.
- Cercar, analitzar, comprendre, integrar i sintetitzar la informació utilitzant diferents fonts, suports i tecnologies per a elaborar un mapa conceptual.



3.  Avaluació
      Per avaluar aquesta activitat, començarem per observar la capacitat de comprensió de  la realitat social en la que viu l’infant a través de la sortida per conèixer els comerços de la ciutat.
També avaluarem la capacitat de cercar, analitzar, i sintetitzar la informació utilitzant
diferents fonts i  suports quan els alumnes hagin de buscar informació relacionada amb els antics comerços.
Tot seguit, avaluarem el mapa conceptual realitzat individualment, en el qual els alumnes han de ser capaços d’organitzar els continguts apresos com l’evolució del comerç a la localitat figuerenca, és a dir, quins tipus de comerços predominaven temps enrere i quins ho fan en l’actualitat, la situació dels comerços abans i ara, etc. Han de poder, doncs, organitzar, relacionar i associar totes aquestes idees d’una forma lògica i coherent.
Per acabar, el docent ha d’avaluar el cartell propagandístic que farà l’alumne sobre el comerç a Figueres per a presentar-lo al concurs organitzat per l'Ajuntament. S’avaluarà la creativitat, la imaginació plasmada en el cartell realitzat, la presentació d’aquest, si l’infant inclou correctament el significat del que proposem a al cartell, etc.



Activitat 3: “Figueres i els seus habitants”
1. Introducció
1.1. Què aprendran els alumnes?
Aquesta activitat està pensada perquè els alumnes treballin una mica de geografia humana, aprendran sobre els termes relacionats amb el recompte de la població i la seva dinàmica. També hauran de fer gràfics -piràmides demogràfiques- i calcular alguns conceptes tals com la taxa de natalitat i la de mortalitat. A partir de tots aquests recursos podran observar com evoluciona demogràficament Figueres i quines són les seves tendències pel que fa a la densitat de població.
Per altra banda, també aprendran a utilitzar de manera responsable i valuosa les TIC per tal d’ampliar els coneixements prèvis i a reafirmar els ja existents i a seleccionar de
manera crítica les dades i la informació que aquesta els hi brinda. Finalment, experimentaran les conseqüències del treball en grup i així aprendran a cooperar tot organitzant-se el temps i els recursos disponibles.
1.2. A qui va dirigida?
Seria encertat treballar aquesta activitat amb alumnes de cicle superior, concretament
amb estudiants de 6è curs de primària ja que aquesta comportarà una recerca i una interpretació de dades i conceptes de dificultat elevada o moderada.
2. Desenvolupament
Aquesta activitat està pensada per ser desenvolupada durant una hora de classe i amb la supervisió d’un docent per tal de regular les pàgines webs que consulten els alumnes i guiar-los en el procés d’ensenyament-aprenentatge.
Primerament, tot consultant la pàgina web de l’idescat l’alumnat haurà de trobar la informació necessària per dur a terme una petita piràmide demogràfica on quedi   reflectida la població separada per sexes i edats. A continuació n’hauràn de fer un comentari i buscar informació sobre els quatre tipus principals de piràmides  demogràfiques que existeixen –progressiva, regressiva, estacionària i intermèdia- per intentar esbrinar quin d’aquests models segueix la piràmide demogràfica de la seva ciutat.
Posteriorment, s’haurà de cercar informació per fer una definició clara i concisa –que contingui formules de càlcul si és necessari- dels següents conceptes:
RECOMPTE DE LA POBLACIÓ:
o   Cens
o   Població de dret
o   Població de fet
o   Padró municipal
o   Densitat de població
DINÀMICA DE LA POBLACIÓ:
o   Natalitat i taxa de natalitat
o   Mortalitat i taxa de mortalitat
o   Creixement vegetatiu i taxa de creixement vegetatiu
o   Creixement migratori
o   Creixement total
Encara que el resultat de l’activitat es planteja de forma personal -cada alumne haurà de presentar la seva activitat individualment- per fer la cerca es poden agrupar i així treballar els valors cooperatius i de treball grupal.
Si decidim ampliar l’activitat podem fer que els alumnes realitzin una piràmide demogràfica sobre Catalunya –trobaran les dades en la mateixa pàgina web- i que després la comparin amb la de la ciutat de Figueres.
2.1. Objectius
- Aprendre a consultar pàgines web i a utilitzar les TIC com a eines per ampliar conceptes. Saber identificar quines fonts són oficials i, per tant, fiables i quines no.
- Extreure i seleccionar dades i continguts de forma crítica per després representar-les de forma gràfica, fer-ne una interpretació i treure’n conclusions.
- Conèixer diferents conceptes bàsics relacionats amb la geografia humana.
- Saber analitzar i comparar diferents gràfiques.
- Saber dialogar i contrarestar opinions amb la resta dels companys tot desenvolupant una actitud de respecte vers els altres.
- Organitzar-se per no barrejar ni perdre dades o informacions útils. A més de fer les coses pautadament per no deixar-se cap apartat de l’activitat.
- Aprendre que la geografia no només són mapes sinó que també té a veure amb els habitants d’una zona.
- Relacionar les dinàmiques de poblacions amb fets puntuals –per exemple: “baby-boom”- que poden haver causat un visible creixement de la població.
3. Avaluació
L’avaluació d’aquesta activitat és relativament fàcil, haurem de comprovar que les definicions siguin encertades i que els gràfics s’hagin fet correctament amb uns comentaris adequats que reflecteixin la dinàmica de la població i les seves possibles causes, per exemple un descens o un augment de la natalitat com a conseqüència de l’actual crisi. Cerciorar-nos de que tots els alumnes saben consultar la informació i que
ningú copia de ningú ja que aquesta tipologia d’exercici facilita que això succeeixi.



Activitat 4: “Figueres, destí turístic”

1. Introducció
1.1.Què aprendran els alumnes?
Els alumnes aprendran a conèixer la ciutat en profunditat és a dir a saber quins són els
punts turístics més rellevants i a plasmar-los tots en una guia pràctica. A més hauran de fer un mapa a nivell de classe que ens serveixi per situar-nos i que s’inclourà dins de la guia.
Hauran de saber seleccionar i contrastar tota la informació útil que obtindran a partir de la consulta de diferents fonts com, per exemple, la pàgina web de l’Ajuntament de Figueres, la biblioteca municipal, els tríptics dels museus, etc. Per últim, hauran d’aprendre a comunicar allò que han treballat i après a través d’una exposició oral a la resta dels companys. Cal dir que els alumnes també valoraran el fet de treballar en grup i com a tal, si volen gaudir del resultat hauran de compartir la guia.



1.2. A qui va dirigida?
Aquesta tasca va dirigia als alumnes de cicle superior de primària encara que es pot adaptar bastant bé a 4t curs si es desitja. D’altra banda considerem que no seria adequat realitzar-la amb alumnes de cursos inferiors ja que encara són massa petits i hi haurien formes més adequades i significatives de treballar-ho.



2. Desenvolupament
L’activitat consisteix en fer una guia pràctica de Figueres on hi hauran d’aparèixer els principals punts d’interès de la ciutat. A classe es farà una llista dels llocs més importants de la ciutat i es dividirà la classe en grups. Cada grup desenvoluparà un d’aquests punts d’interès; el situarà en un mapa que serà elaborat conjuntament per tota la classe. A més, el docent els proporcionarà uns criteris o pautes a seguir que seran comunes per tots els equips i que, d’aquesta manera, la presentació quedarà més unificada i homogènia, per exemple, el tipus i la mida de la lletra que s’utilitzarà. Tots els grups entregaran la seva part que serà ajuntada amb la resta i exposada a classe perquè tothom la pugui consultar quan vulgui.


      Per finalitzar amb el treball cada grup haurà de preparar-se una presentació oral amb o
sense suport (power point, maquetes, ...) per exposar el seu punt turístic i respondre les preguntes dels seus companys. Tots els components hauran de participar i demostrar que tenen coneixement dels continguts, per tant, tots els alumnes de la classe tindran nota tant en grup com individualment.



2.1. Objectius
- Saber desenvolupar un tema correctament seguint un guió establert prèviament pels components del grup.
- Treballar de manera cooperativa i respectuosa, tot dialogant i intercanviant punts de vista.
- Exposar adequadament i comunicar-se d’una manera entenedora.
- Saber buscar correctament la informació, seleccionar-la i sintetitzar-la.
- Saber compartir el material, en aquest cas, el mapa i la guia en si.
- Demostrar creativitat i domini de programes de presentacions, com per exemple power point o prezi.
- Saber defensar o demostrar que es té coneixement del tema que s’ha treballat.



3. Avaluació
A classe el docent haurà de comprovar que surten a la llum tots els punts turístics que ell consideri que s’han de treballar. A més es valorarà el grau de profunditat amb què cada grup ha treballat la seva part, si hi ha inclòs imatges i la informació que presenta és realment la que ha de destacar. Per últim, cada alumne podrà augmentar la nota que ha tret amb el grup si s’esforça i fa una bona exposició oral que demostri que domina el que ha treballat.